Thanksgiving Day en Black Friday. Met name over het laatste fenomeen is er in Nederland deze week veel aandacht om vooral niet te vergeten dat we vrijdag (dus morgen) bijzonder voordelig kunnen inkopen. Maar waarom ook al weer?

Even een stapje terug. Voor het ontstaan van Black Friday moeten we waarschijnlijk terug gaan naar de Amerikaanse stad Philadelphia (mijn favoriete stad van de baseballclub The Phillies) in het jaar 1965. Toen dook deze naam voor het eerst op als verwijzing naar de enorme drukte die er in de stad heerste op de dag na Thanksgiving.

In 1981 werd er aangegeven dat de dag na Thanksgiving de eerste dag was waarop winkels uit de rode cijfers en dus “in het zwart” zijn geraakt. De stelling dat de dag na Thanksgiving de eerste dag is waarop er winst wordt geboekt is tegenwoordig uiteraard niet correct, want de detailhandel kan het hele jaar door winst boeken, maar het wijst wel op het enorme economische belang dat de kerstperiode met zich meebrengt.

De week voor Thanksgiving wordt traditioneel door zowel Amerikanen als Canadezen gevierd met de nodige parades. Veel grote warenhuizen pakken dan uit met grootse presentaties en bijbehorende reclamecampagnes. De retailers pakken uit met aanzienlijke kortingen op hun standaard prijzen. 

Ook in Nederland begint Black Friday steeds meer in trek te raken. Het is wachten op de grote parades en dan zijn we echt op één spoor met de Amerikanen. 

Categorieën: Communiceren

Erik

Ik ben van '54 en dus gepokt en gemazeld binnen het vakgebied communicatie. Met voldoende bagage om een uitstekende gesprekspartner te zijn voor Raad van Bestuur, Directie, P&O medewerkers en Management. Voor nationale en internationale organisaties. Maar ook sparring-partner voor collega Communicatie medewerkers binnen een organisatie. Ik weet wat samenwerken is. Relaties vertellen over mij: harde werker die niet snel tevreden is. Rotterdamse én Italiaanse mentaliteit. Perfectionist. Aardig. Leider en spin in het web bij projecten. Passie voor Italië. Een aardig mens.